• Γράφει η Μαρία Μόσχου

Πόσες φορές έχετε απορήσει με την παρουσία κάποιων επιβατών στις αεροπορικές εταιρείες, που φορούν «μάσκα προστασίας» ενάντια στα μικρόβια; Λίγο πολύ, σε όλους μας συνήθως φαίνεται κάπως υπερβολικό! Πέραν της περιόδου έξαρσης του ιού γρίπης και των κινδύνων πανδημίας που κάποτε έβαζαν όλους μας σε συνθήκες καραντίνας, η παρουσία των μέσων προστασίας δεν αφορά μόνο τις περιπτώσεις μικροβιοφοβικών, αλλά και όσων αισθάνονται ότι απειλείται η υγεία τους από τα βακτήρια και ιούς.
Σειρά από ποικίλες έρευνες αποδεικνύουν τους κινδύνους που διατρέχουν οι επιβάτες στις αεροπορικές πτήσεις. Μάλιστα, μια εξ αυτών χαρακτηρίζει ως υψηλότερης επικινδυνότητας σε έκθεση μόλυνσης όσους επιβιβάζονται πρώτοι στο αεροπλάνο. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του αμερικάνικου περιοδικού Physical Society, που αναφέρι ότι όσοι ανεβαίνουν πρώτοι στο αεροπλάνο έχουν αυξημένη πιθανότητα να κολλήσουν κάποιο μικρόβιο.
Η ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, που εξέτασε προσεκτικά τον τρόπο που οι αεροπορικές εταιρείες επιβιβάζουν το επιβατικό τους κοινό, διαπίστωσε ότι οι επιβάτες που κάθισαν πρώτοι είχαν περισσότερες πιθανότητες να εκτεθούν σε λοιμώξεις. Πώς συμβαίνει αυτό;
Όταν κάποιος επιβιβάζεται πρώτος, εκτίθεται σε περισσότερους ανθρώπους που περπατούν μετά από αυτόν για να βρουν τη θέση τους στο αεροπλάνο.
Αν για παράδειγμα κάθεστε σε μια από τις μπροστινές θέσεις του αεροπλάνου κι ένας άρρωστος επιβάτης περάσει από δίπλα σας για να φτάσει στο κάθισμά του, τότε είναι πιο πιθανό να μεταφέρει πάνω σας τα μικρόβιά του, όπως αναφέρει ο Independent.
Η ερευνητική ομάδα, αφού εξέτασε τα αποτελέσματα, ξεκίνησε να μελετά διαφορετικούς τρόπους επιβίβασης που θα μπορούσαν να μειώσουν τους κινδύνους.
Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε είναι πως οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να κάνουν την επιβίβαση από μία μπροστινή και από μία πίσω πόρτα, κάτι που θα μειώσει τις πολλές επαφές μεταξύ των επιβατών. Αυτή η μέθοδος μειώνει τον κίνδυνο κατά 27%.
Ακόμη, όπως πρότειναν, οι αεροπορικές θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν μικρότερα αεροπλάνα, 50 θέσεων, για να μειώσουν τον κίνδυνο κατά ακόμη 13%.

Διάδοση μικροβίων
Πρόσφατα, ερευνητές του Πανεπιστημίου Purdue στην Ιντιάνα των Ηνωμένων Πολιτειών, κατάφεραν με τη βοήθεια της τεχνολογίας να προσομοιώσουν ηλεκτρονικά την πορεία του νέφους σωματιδίων που προκύπτει μετά από το φτέρνισμα ενός συναχωμένου επιβάτη.
Η μελέτη αποδεικνύει πως ένας επιβάτης που κάθεται σε ένα από τα μεσαία καθίσματα, δημιουργεί ένα νέφος αερίων σωματιδίων, τα οποία προφανώς έχουν υψηλό μικροβιακό φορτίο.
Το σύστημα εξαερισμού είναι αυτό που θα καθορίσει την πορεία του μικροβιακού νέφους, δημιουργώντας ένα τόξο μικροσωματιδίων που καλύπτει σχεδόν όλο το πλάτος της καμπίνας. Τα μικρόβια διασπείρονται περισσότερο δεξιά και αριστερά από τον άρρωστο επιβάτη, ενώ κινδυνεύουν λιγότερο οι επιβάτες που κάθονται εμπρός ή πίσω του.
Αν ανήκετε σε ομάδα υψηλού κινδύνου λόγω εξασθενημένου ανοσοποιητικού ή έχετε μαζί σας μικρά παιδιά, ίσως πρέπει να εξετάσετε το ενδεχόμενο να αλλάξετε θέση σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι ο συνεπιβάτης από το διπλανό κάθισμα φτερνίζεται επίμονα.

• Η Μαρία Μόσχου είναι δημοσιογράφος σε θέματα Μεταφορών στο www.movenews.gr